Walking by the Sea

COACHING & THERAPIE
ONLINE & PRAKTIJK TILBURG
GRATIS ORIËNTATIEGESPREK

Speciaal voor vrouwen

Liefdesverdriet: hoe ga je ermee om & wat helpt?

10 TIPS: HOE JE OVER JE EX KOMT EN WEER GELUKKIG WORDT MET JEZELF

De pijn en leegte die je voelt door liefdesverdriet na een relatiebreuk is met niets te vergelijken. Het is rouwen om een persoon die nog leeft maar met wie je niet langer samen bent. Rouwen om een leven dat je samen had en om de toekomst die je met hem of haar dacht te hebben. Het gemis van de persoon en de relatie kan ervoor zorgen dat je gevoel van veiligheid en geborgenheid (onze belangrijkste basisbehoefte) verdwenen lijkt te zijn. Misschien heb je de angst dat je hier nooit meer uitkomt.

 

Weet dat je gevoelens valide zijn: of je nu 1 dag of 10 jaar samen was. En weet ook: je komt hier uit.

 

Liefdesverdriet: hoe ga je ermee om en wat helpt? Hoe kom je over je ex heen en hoe kun je jezelf weer terugvinden na een relatiebreuk?

Image by Anthony Tran

1. Voelen in plaats van verdoven.

  

De pijn en het gemis kunnen zo intens zijn dat je die gevoelens het liefst wilt verdoven. Met middelen, mensen, medicatie. En dat is oké. je bent maar een mens. Alleen geeft een rebound-relatie, drank, voedsel of drugs je altijd maar op zeer korte termijn verlichting. De leegte daarna is verschrikkelijk wat maakt dat je nóg meer nodig hebt om dat gevoel weer te bedekken. En zo kom je al gauw in een neerwaartse spiraal terecht. Om die te voorkomen is het goed om nu heel duidelijke afspraken met jezelf te maken.

Maar eerst: door je gevoelens toe te laten. Gewoon door stil te zijn en te zitten. Te voelen wat er te voelen valt. Alle emoties in je lijf, laat ze maar stromen. Feel it to heal it. Het kan hierbij erg helpend zijn om te schrijven. Koop een mooi journal en neem iedere dag de tijd om even te schrijven en zo bij jezelf in te checken. Vanuit dit observerende perspectief krijg je wat meer afstand van je gedachten wat helpend is als je hoofd overuren maakt. 

 

2. Vertrouw op deze wending.

 

Wij mensen zijn érg goed in piekeren. We spelen de scènes continu opnieuw af in ons hoofd. We willen antwoorden, maken onszelf helemaal gek met 'Wat als?' verhalen. Dit is een heel logische en menselijke respons. Als je merkt dat je blijft herkauwen is het belangrijk om jezelf een liefdevolle halt toe te roepen want dit gaat je niet helpen.

 

Het maakt niet uit wat er is gebeurd en wie een einde aan de relatie heeft gemaakt. De feiten liggen er. Het is nu tijd om te vertrouwen op deze wending. Hoe pijnlijk en lelijk de situatie misschien ook is:  verzet geeft alleen maar meer lijden. Trek de zaken niet langer in twijfel. Dit is het moment om te aanvaarden wat nu is. En erop te vertrouwen dat je nu bent waar je hoort te zijn. Dat dit precies is wat nu moest gebeuren op jouw levenspad.

Sunset Walk

3. Zelfzorg: focus op slaap, gezonde voeding en beweging.

Een relatiebreuk neemt vaak veel onzekerheid met zich mee. Daarom is het goed om nu te focussen op zaken waar jij zélf controle over hebt. Denk hierbij aan lifestyle aspecten als voldoende slaap, gezonde voeding en een vorm van beweging die bij jou past. Houd het simpel en ga terug naar de basis: ga regelmatig de natuur in.

 

Het lijkt misschien saai maar wanneer je genoeg slaapt, jezelf voedt met gezonde producten en iedere dag je lijf in beweging brengt (een wandelingetje is al genoeg!) zul je merken dat je je energieker gaat voelen. Dit helpt je om de relatiebreuk ook op fysiek niveau te herstellen. Je lichaam komt tot rust en dat is zo belangrijk. Vaste routines en structuur geven je nu houvast en zorgen ervoor dat je weer meer zekerheid in je leven ervaart. 

 

4. Praat erover: creëer een support system.

Als er iets is dat helpt bij liefdesverdriet dan is het wel om erover te praten. Mensen hebben het nodig om te  ventileren en hun ervaringen delen. Probeer je gevoelens en gedachten dus niet op te kroppen. Creëer een support system met enkele personen die je vertrouwd en bij wie je het gevoel hebt dat je jezelf ongecensureerd kunt laten gaan. Je kunt dit ook online doen: er zijn veel groepen van gelijkgestemden. Het is altijd goed om van tevoren te peilen bij deze persoon of personen of zij zelf op dit moment de 'mentale ruimte' hebben om naar je te luisteren. Dan voelt het voor jou ook prettiger om je verhaal te doen.

Vind je het moeilijk om jezelf open te stellen? Doe het dan in kleine stapjes. Je zult merken dat wanneer je je kwetsbaarheid durft te tonen dit alleen maar zorgt voor meer verbinding. En die verbinding is juist nu erg fijn om te ervaren.

 

Praten heeft echter ook een mogelijke keerzijde: je kunt erdoor in een cirkeltje blijven hangen. Merk je dat je de zaken te veel aan het herkauwen bent en je het verhaal steeds verder uitpluist? En dat er op die manier alleen maar meer stress ontstaat? Dan kan het een goede keuze zijn om met jezelf en de mensen uit je support system af te spreken dat je er niet meer over wilt praten.

Eyes Closed

5. Bescherm jezelf: nu even geen contact.

Het contact verbreken door je ex te ontvolgen op sociale media - dempen is een tussenoptie - of te blokkeren kan als een enorme stap voelen. Het doorsnijden van dat laatste contactlijntje voelt zo definitief. Máár: het openhouden van deze contactlijn kan je echter (onbewust) in een continue staat van stress en spanning houden. Omdat er altijd nog iets kan komen óf niet. En alleen al die wetenschap "hij-zij heeft iets gestuurd/gepost" of "hij-zij heeft níets gestuurd/gepost" kan slapeloze nachten, verdriet en gepieker veroorzaken. Zodra de mogelijkheid van contact wegvalt stopt de maalstroom in je hoofd en kun je makkelijker ontspannen.

 

Natuurlijk is het anders wanneer er kinderen in het spel zijn of wanneer je nog praktische zaken met elkaar hebt af te handelen. In dat geval is het van belang om heldere afspraken te maken over de inhoud, de manier en de frequentie van de contactmomenten. Verloopt de communicatie moeizaam schakel dan een mediator in die de gesprekken tussen jullie in goede banen leidt en die de belangen waarborgt.

 

Rust mag nu je allerhoogste prioriteit hebben. Bovendien hoef je niet bang te zijn dat géén contact op dit moment betekent dat je voorgoed geen contact meer hebt. Nee: het is wat nú voor beiden het beste is. Denk ook hier weer aan de lange termijn. Je hoeft niet te vrezen dat je iets misloopt wat van jou is. Als blijkt dat jullie bij elkaar horen dan vind je de weg absoluut terug naar elkaar. Maar voor nu is het goed om te herstellen en zelf op kracht te komen. En dat lukt het beste zonder de prikkels van je ex. Je doet dit voor jezelf maar ook voor je relatie. Vertrouw daarop.

6. Jezelf terugvinden na een relatiebreuk.


Veel vrouwen raken zichzelf kwijt in een relatie. Ze cijferen hun eigen behoeftes weg en onderdrukken hun verlangens om de relatie in stand te houden. Vooral in toxische relaties of in een relatie met een partner die narcistische trekken vertoont komt dit vaak voor. Door de giftige wisselwerking van aantrekken en afstoten ontstaat de zogenaamde traumaband. Je voelt je extreem afhankelijk van je voormalige partner. Dit gevoel is op mentaal en fysiek niveau vergelijkbaar met een verslaving door de hormonen die vrijkomen. Als een toxische relatie uitgaat is het proces van herstel nóg zwaarder omdat je letterlijk moet afkicken. 

Heb je het gevoel dat je in een toxische relatie zit of zat? Een break-up kan dan ongelofelijk zwaar zijn. Doordat je innerlijk kompas stuk is wordt het nog lastiger om keuzes te maken en om op jezelf te vertrouwen. Schakel in dit geval altijd professionele hulp in.

 

Maak gebruik van het eerste gesprek dat mijn praktijk je kosteloos en vrijblijvend aanbiedt. Dit helpt je sowieso verder. Klik hier

Meditation

7. Begin iets nieuws: hobby, sport, project.

Als er iets is waar je energie van gaat stromen dan is het wel door iets nieuws te leren. Denk aan een nieuwe (of oude) hobby of project waar je je helemaal op kunt storten. Doe iets waar je nooit de tijd voor maakte. Start met een taalcursus, pak dat oude muziekinstrument op, ga haken, schilderen, meubels maken of restyle je interieur en begin met een visionboard. Schrijf je in voor een yoga cursus, ga klimmen, boksen of salsa dansen. Stap uit die comfortzone en til je naar een nieuwe versie van jezelf.

8. Blijf in het hier & nu.

Je gedachten gaan alle kanten op bij liefdesverdriet of een relatiebreuk. Vaak is het een herhaling van zetten en denk je telkens in terugkerende patronen. Word je maar eens bewust van de verhalen die je jezelf keer op keer vertelt. En wat gebeurt er dan van binnen wanneer je afdaalt in die rabbit hole? Hoe voel je je en welke impact heeft het op je gedrag?

 

Deze eerste oefening van bewustwording van je gedachten is een belangrijke stap om meer in het hier & nu te komen. Destructieve gedachten hebben vrijwel altijd betrekking op het verleden of de toekomst. Het gaat bijvoorbeeld over dingen waar je spijt van hebt (verleden) of waar je je zorgen over maakt (toekomst).

 

Het opschrijven van je gedachten geeft al wat meer afstand. Maak een lijstje van alle punten waarom het voor jou beter is dat de relatie over is. Een geleide meditatie kan je helpen om je gedachten te observeren zonder je erin mee te laten slepen. Dit is een practice die je telkens kunt herhalen als je merkt dat je monkey mind afdwaalt.

 

Onthoud dat een storm kan voortrazen maar dat het altijd stil is in het oog van de storm: en dat is precies de plek waar vanuit jij in meditatie alles kunt observeren.

Happy Woman

9. Persoonlijke groei is dé manier om over je ex te komen.

Veel mensen beschouwen een break-up achteraf als een blessing in disguise oftewel: een zegen in vermomming. Op dat moment was het vreselijk en leek het of hun leven voorbij was. Later kwamen zij echter tot de realisatie dat de breuk hun leven had verbeterd. Omdat het een doorbraak betekende in hun persoonlijke ontwikkeling. Ex-geliefden zijn vaak de belangrijkste teachers in je leven. Natuurlijk: achteraf is altijd makkelijker praten. Maar de wetenschap dat dit waarschijnlijk ook voor jou geldt is erg hoopgevend. 

 

De keuze is aan jou: blijf je zitten waar je zit of benut je de situatie om te groeien? Om een nieuwe versie van jezelf te worden en de relatiebreuk te beschouwen als het aanbreken van een nieuwe fase in je leven.

 

 

10. Schakel goede hulp in voor jezelf.

 

Met een fijn support system en gezonde lifestyle keuzes kom je een heel eind. Maar wil je na een relatiebreuk op duurzame wijze herstellen en groeien als persoon dan komt niets in de buurt van de professionele begeleiding door een coach of therapeut. Dit zeg ik niet uit eigenbelang. Ook ik weet hoe moeilijk het is als een relatie voorbijgaat. Je gaat door allerlei fases: van rouw, ongeloof en verdriet naar langzaam weer opkrabbelen en stukje bij beetje jezelf terugvinden. Alles op zijn tijd.

 

Met een coach of therapeut aan je zijde kun je deze tijd benutten om sneller efficiënte stappen te maken. Je hoeft het niet alleen te doen.

Maak gebruik van het eerste gesprek dat mijn praktijk je kosteloos en vrijblijvend aanbiedt. Dit helpt je sowieso verder. Klik hier

Onthoud dat het geen lineair proces is.

 

Als laatste: onthoud dat liefdesverdriet geen lineair proces is. Het ene moment voel je je goed en het ander moment glijd je weer af in een staat van wanhoop en angst. Geloof me: bij een slechte dag ben je echt niet helemaal terug bij af. En ook al doe je iets waar je later spijt van krijgt, blijf lief voor jezelf. Blijf je eigen beste vriendin. Dat is zó ontzettend belangrijk. Heb compassie met jezelf en neem alle tijd die je nodig hebt. Het komt nu niet aan op een paar dagen, weken of maanden. Het is oké. 

Liefdesverdriet? Je hoeft het niet alleen te doen. Met de juiste begeleiding kun je sneller stappen maken.

Meer artikelen:

ABOUT BEING

ABOUT BEING is landelijk erkend en biedt persoonlijke begeleiding aan vrouwen tussen de 20 - 40 jaar. Wij versmelten evidence based therapie met de nieuwste inzichten en technieken uit coaching. Dit versnelt jouw proces en geeft je de zekerheid van grip, groei en vooruitgang.

Door naar de site